Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL) is er van én voor de sector. We werken samen met vaste partners om bedrijven in beweging te brengen op de gebieden waar ze vastlopen. Zo is de SOL onder andere betrokken bij opleidingsinitiatieven door het hele land, waaronder de Food Academy Nijkerk (FAN). Met onze kennis en expertise helpen we deze initiatieven om innovatieve oplossingen te vinden op bestaande problemen, waaronder het opleiden en werven van (toekomstig) personeel.
Voor veel foodbedrijven is het vinden van geschikt personeel een uitdaging. Dat is ook niet zo gek: De economie groeit snel, wat merkbaar effect heeft op de arbeidsmarkt. Er is veel vraag naar werknemers, soms zelfs zoveel dat er in bepaalde sectoren tekorten zijn.
Het stoffige imago van de levensmiddelenindustrie werkt ook niet bepaald mee, vertelt Mike Vijselaar, HR manager bij Poppies Bakeries Bunschoten. “Je merkt dat onze sector hierin een achterstand heeft op andere markten. Dat terwijl de food écht een interessante en veelzijdige sector is om in te werken. Dit imagoprobleem maakt het voor ons een enorme uitdaging om goed personeel te vinden.”
Mike Vijselaar, HR-Manager bij Poppies Bakeries Bunschoten
BBL- Student Kelshey Duijst
Over Poppies Bakeries Bunschoten
Poppies Bakeries Bunschoten is gevestigd in Bunschoten-Spakenburg. De industriële bakkerij staat bekend om haar heerlijke soezen, eclairs en gebakjes van hoogstaande kwaliteit. Het bedrijf maakt deel uit van Poppies International Group, een productienetwerk dat met 14 productiesites over de hele wereld, banket en desserts verkoopt aan maar liefst 57 landen wereldwijd.
Opleiden en werven
De zoektocht naar goed personeel bestaat niet alleen uit werven, maar ook het opleiden van (toekomstige) medewerkers. Bedrijven die voldoende aandacht besteden aan de (door)ontwikkeling van hun personeel, zijn proactief aan de slag met het creëren van goed opgeleide medewerkers én zijn aantrekkelijke werkgevers.
Poppies Bakeries Bunschoten was geruime tijd op zoek naar een geschikte opleidingsmodule voor haar medewerkers, vertelt Mike: “Sinds 2015 probeerden we een module op de rit te krijgen waarin we zelf mensen konden opleiden en behouden. Hier hebben we verschillende samenwerkingspartners in gezocht, zoals de lokale overheid en uitzendpartijen. Helaas is dit nooit echt van de grond gekomen.”
Totdat het bedrijf begin 2019 in contact kwam met de Food Academy Nijkerk (FAN). De FAN is een initiatief van food- en food gerelateerde bedrijven in regio Nijkerk die zich, ondersteund door o.a. de SOL, gezamenlijk inzetten voor het werven en opleiden van (toekomstige) medewerkers op MBO niveau.
Voor Mike was het een logische stap om hierbij aan te sluiten. “De Food Academy bood ons waar we al die jaren naar op zoek waren. Ik dacht meteen: Één en één is twee! Deze mogelijkheid hebben we als organisatie met beide handen aangegrepen. Vanaf daar ging het snel: onze medewerker Kelshey startte een paar maanden later een BBL-opleiding (werken en leren) bij de FAN.”
Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder
De Food Academy biedt een welkom stukje collegialiteit tussen foodbedrijven, vertelt Mike. “Dit spreekt me enorm aan! Voorheen waren we écht tegen elkaar aan het knokken, maar nu pakken we samen grote thema’s op. We vissen allemaal in dezelfde vijver, maar hoeven niet perse elkaars concurrenten te zijn. Door samen te werken, staan we sterker. Wat mij betreft is dit de beste manier waarop we mensen kunnen enthousiasmeren voor het werk in de levensmiddelenindustrie.”
Positief effect
Mike ervaart de betrokkenheid van Poppies Bakeries Bunschoten bij de Food Academy Nijkerk als enorm positief. Dit is ook duidelijk zichtbaar op de werkvloer, zegt hij. “Je merkt dat het een gedachteverandering teweegbrengt bij het personeel. Waar voorheen opleiden altijd gezien werd als: ‘ik ga even een middagje of een avondje een cursus doen’, is dat nu écht anders.”
Medewerkers bij Poppies Bakeries Bunschoten die de opleiding volgen, hebben een aanstekelijk effect op hun collega’s. “Ze hebben een hoop extra kennis in te brengen op de werkvloer. Dit wordt gezien binnen hun ploeg. Het enthousiasmeert anderen! Er komen medewerkers bij mij die vragen: als er een plekje vrij is bij de FAN, zou ik dat dan ook mogen doen?” Dit positieve effect, dat leergierigheid losmaakt bij zijn personeel, vindt Mike mooi om te zien.
Het maakt hem op zijn beurt ook weer enthousiast: “Zelf krijg ik veel energie van de projecten die er bij de FAN lopen. Je ziet dingen veranderen en mensen enthousiast worden. Daar wordt je blij van!”
BBL-student Kelshey Duijst en haar vader/collega Johan Duijst
Mike Vijselaar en Johan Duijst
Een stimulerende omgeving
Poppies Bakeries Bunschoten vindt leren en ontwikkelen belangrijk. Daarom biedt het bedrijf haar medewerkers hierin voldoende ruimte, vertelt Mike. “We faciliteren onze studenten veel: we willen het volgen van een opleiding voor hen zo makkelijk mogelijk maken. Dit vind ik ook wel echt nodig. Zo krijgen ze standaard een dag vrij als ze school hebben. Ongeacht wat voor dienst of welke taken ze hebben. Dit is een luxe: niet alle bedrijven kunnen zich dit veroorloven. Daar moet personeel soms kiezen tussen een dienst draaien of naar school gaan. Ik wil niet dat onze studenten deze keuze hoeven te maken. Als werkgever gunnen we hen tijd voor een opleiding, dit geeft medewerkers ook vertrouwen.”
De toekomst
Wat Mike’s toekomstplannen zijn bij de FAN? “Ik wil vanuit onze organisatie mensen aan blijven dragen voor opleidingen bij de FAN. Ons doel is dat zoveel mogelijk ploegen en de mensen hierbinnen met de Food Academy in aanraking komen.”
In de toekomst staat er veel te gebeuren voor de Food Academy Nijkerk. Zo start er binnenkort een Pools opleidingstraject en worden er plannen gemaakt voor een nieuwe, innovatieve leslocatie waar bedrijfsleven en onderwijs hand in hand gaan. Mike ziet ook mogelijkheden in andere facetten: “Het lijkt me interessant om met elkaar in gesprek te gaan over modulair onderwijs. Zo maken we de drempel lager voor medewerkers om een cursus of opleiding te volgen en kunnen we nóg meer mensen actief aan de slag laten gaan met leren en ontwikkelen.”