Mijn eerste jaar als SOL directeur was een bewogen jaar! Ik heb in het begin van 2024 dan ook de tijd genomen om kennis te maken met wat SOL allemaal te bieden heeft. SOL doet namelijk veel leuke, maar ook veel verschillende dingen. Om dit te ontdekken heb ik veel mensen ontmoet en gesproken. Met mensen bij bedrijven, samenwerkingsverbanden, brancheverenigingen, overheden en andere partners van SOL. Daarin kwam naar voren hoeveel er speelt in de LMI. Energietransities, een structureel krappe arbeidsmarkt, kunstmatige intelligentie en andere technologische innovaties hebben veel impact op de sector. Maar, overal komt hetzelfde naar voren: de mensen zijn de spil in het geheel en zijn een cruciaal onderdeel in de transitie naar een toekomstbestendige sector.
Het doel van 2024 was om aan zoveel mogelijk mensen de toegevoegde waarde van SOL over te brengen. En zoveel mogelijk impact te kunnen maken op de mensen en bedrijven in de levensmiddelenindustrie. Daar hebben we op verschillende manieren mooie stappen in gemaakt het afgelopen jaar.
Afronding FIT2030 deel I en nog meer impact met deel II
Een van mijn hoogtepunten van afgelopen jaar was dan ook de afronding van het eerste deel van FIT2030. In de afgelopen twee jaar hebben minstens 15.000 mensen gewerkt aan hun duurzame inzetbaarheid. Daarmee hebben, ter vergelijking, impact gemaakt op een Willem II stadion vol mensen, als het gaat om het ontwikkelen van mens en organisatie.
Voor 2025 is onze ambitie om de impact in de sector te vergroten tot het niveau van het Philips stadion. Zodat we, in het laatste jaar van de MDIEU-subsidie, nóg meer impact kunnen maken op de mensen en bedrijven in de LMI!
Vergroten van bereik
Daarnaast hebben we in 2024 een mooie start gemaakt in het vergroten van het bereik van SOL en het FIT2030 programma, door aanwezig te zijn en te spreken op verschillende events en webinars. Bijvoorbeeld bij de ontbijtsessie van de FIA, een lezing bij het Food Tech Event, spreken over duurzame inzetbaarheid bij onze FIT2030-partner 365VitaalWerken en bij de webinar van FNLI.
Ook hebben we, samen met onze regionale samenwerkingen als NOBW, FoodDelta Zeeland en Mobiliteitsnetwerk Noord Nederland verschillende events voor de mensen in de sector opgezet. Als founding partner hadden we een prachtige stand op Plant FWD en hebben we, samen met hen, onze Lead FWD community en bijbehorende events opgezet. Volgend jaar willen we deze lijn doorzetten om nog meer mensen bewust te maken van het belang van investeren in medewerkers.
De sector in de spotlight
Een ander doel van aankomend jaar is het versterken van de onderlinge samenwerking van de hele LMI. Ontwikkelingsfondsen, brancheverenigingen, scholen en overheid moeten samen werken. Want in een sector waarvan 27% van de medewerkers boven de 55-jaar is, is het cruciaal dat we laten zien hoe aantrekkelijker de sector is voor de jongere generatie, zodat de instroom omhoog gaat. Daarom een oproep aan alle bedrijven, stichtingen, organisaties, scholen en overheden: zoek de samenwerking op. We zijn geen concurrenten, we zijn één levensmiddelenindustrie. Alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je verder!
Een laatste tip: focus aankomend jaar op het behoud van mensen. Focus dus op de medewerkers die je hebt. Kijk naar hun talenten en waar ze het beste tot hun recht komen, zodat je hun (kennis over het bedrijf) niet verliest. Zo houd je de achterdeur dicht. Het behoud van medewerkers is tenslotte de beste instroom.
Op naar een mooi 2025!