Europastry groeide hard. Hoe zorg je ervoor dat mensen, ook in een hard groeiende organisatie, hun rol in het proces begrijpen en bijdragen aan het succes?
Uitdaging
Leuk en met plezier veilig werken aan de lijn
Europastry is een internationale bakkerij met meerdere vestigingen. In Oldenzaal, een vestiging met 280 medewerkers met 22 nationaliteiten is Jurgen Kamphuis opleidingscoördinator. “Je faciliteert dat mensen stappen zetten en het werk met plezier uitvoeren. Dat gaat over kennis en kunde van de machines, maar ook over intermenselijke communicatie.”
Karen Kuipers, zag een paar jaar geleden al aankomen dat het bedrijf hard groeit. Daardoor werd het nog belangrijker om meer eigenaarschap op de lijn te nemen. Daar moesten ze iets mee! “Het werken bij Europastry is een heel proces,” legt Jurgen uit. “Als iemand aan de lijn iets verkeerd doet, dan hebben ze daar honderd meter verderop in de lijn last van.”
Oplossing
Trainingen voor meer eigenaarschap aan de lijn
Via de FIT2030-subsidie van Stichting Opleidingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL) kwam Europastry in contact met Wecreate. “Je wilt dat mensen samen meer verantwoordelijkheid nemen. Dat ze als team zorgen voor een mooi product waar van genoten kan worden.” Om dat te bereiken werd een mooi programma met trainingen samengesteld: de sterke medewerker, de krachtige leermeester en de sterke teamleider. In de persoonlijke coachingsgesprekken werd verdieping aangebracht, met de focus op de uitdagingen en persoonlijke ontwikkeling van iedere deelnemer.