Borgesius, leverancier van bakkerijproducten aan de Retail, zet in op duurzame ontwikkeling en gestructureerde opleidingsmogelijkheden voor haar medewerkers. In samenwerking met SOL en Wecreate is al op diverse locaties een bedrijfsontwikkelplan opgezet, dat groei stimuleert op zowel strategisch als praktisch niveau.
Uitdaging
Van ad-hoc scholing naar strategisch opleidingsplan
Bakkerij Borgesius levert vanuit negen vestigingen brood en broodproducten aan supermarkten in heel Nederland. Miranda, HR-directeur bij Borgesius, merkte dat de opleidingen vaak ongestructureerd verliepen, gericht op de medewerkers die hun ontwikkelbehoeften het duidelijkst uitten. “Het gevaar hiervan is dat alleen de meest zichtbare medewerkers opleidingskansen krijgen, terwijl ander talent onbenut blijft,” legt Miranda uit. Om dit te verbeteren, was er behoefte aan een strategische opleidingsstructuur. Hierbij kwam ook SOL in beeld, een partner met wie Borgesius al langer samenwerkte. SOL ondersteunde bij het inzichtelijk maken van opleidingsbehoeften op functieniveau en bracht expertise in duurzame inzetbaarheid mee.
Oplossing
Samenwerking SOL en Wecreate voor structuur en groei
“We zijn gestart met een pilot in onze Rotterdamse vestiging,” licht Miranda toe. In samenwerking met SOL, Wecreate en Stichting Bakkracht werd een bedrijfsontwikkelplan gecreëerd. Dit plan bood een blauwdruk voor opleidingsbeleid op zowel functie- als organisatieniveau. SOL speelde een belangrijke rol in de coördinatie, terwijl Wecreate het traject praktisch vormgaf en het team van Borgesius begeleidde. Het bedrijfsontwikkelplan gaf Borgesius concreet inzicht in de ontwikkelstappen voor medewerkers en hun leidinggevenden. In co-creatie sessies werden de leerbehoeften van medewerkers in kaart gebracht. “De samenwerking met Wecreate en SOL bracht echt beweging in onze organisatie,” deelt Miranda. “Wecreate bracht energie en betrokkenheid in de uitvoering, terwijl SOL ons hielp om het grotere opleidingsplaatje in lijn te brengen met de toekomstvisie van het bedrijf.” Deze aanpak zorgde voor een groepsgevoel en onderling begrip voor elkaars werk en zienswijze.